نوکیا ، امپراطوری که خودکشی کرد.
درباره شرکت نوکیا بیشتر بدانید :
تأسیس شرکت نوکیا به سال ۱۸۶۵ بازمیگردد، که فردریک ایدستام با مشارکت لئو میشلن اقدام به راهاندازی شرکت نوکیا نمود. این شرکت در آغاز در زمینه تولیدات کاغذی فعالیت میکرد، اما در سال ۱۸۹۶ ایدستام بازنشسته شد و میشلن ریاست شرکت را در دست گرفت که در پی آن در سال ۱۸۹۸ نوکیا آغاز به تولید لاستیک و تایر خودرو کرد.
از ۱۹۱۲ این شرکت وارد عرصه تولید تجهیزات خطوط تلفن، تلگراف و سیمکشی الکتریکی شد. در سال ۱۹۸۸ بخش تولید تایر این شرکت تحت نام نوکیان تایرز تفکیک شد و در ۱۹۸۹ نیز بخش تولید کاغذ نوکیا نیز به شرکت اسسیآ واگذار گردید. این شرکت از آغاز دهه ۱۹۹۰ فعالیت خود را تنها بر بازار مخابرات متمرکز نمود. ساختمان دفتر مرکزی نوکیا در شهر اسپو، فنلاند قرار دارد. سهام شرکت نوکیا در بازار بورس نیویورک و بورس اوراق بهادار هلسینکی معامله میشود.
نوکیا در پیشرفت و توسعهٔ صنعت مخابرات سیار و استانداردهایی مانند جیاسام، نسل سوم شبکه تلفن همراه (3G)، فرگشت بلندمدت (LTE) و نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) نقش مؤثری داشته و در برههای، بزرگترین شرکت سازندهٔ تلفن همراه و تلفنهای هوشمند بودهاست.
نوکیا پس از مدتی در سال ۲۰۱۳ شراکت با مایکروسافت، به دلیل برخی از کشمکشها در فروش و عرضهٔ محصولات، امتیاز تولید تلفنهای همراه خود را به مایکروسافت فروخت و این بخش از شرکت در سال ۲۰۱۴، مایکروسافت موبایل نام گرفت. پس از این اتفاق، شرکت نوکیا به تولید و گسترش فناوریهای اینترنت اشیاء، واقعیت مجازی و سلامت دیجیتال و همکاری با شرکت هیر تکنالوجیز پرداخت. نوکیا در ادامه، شرکتهای آلکاتل-لوسنت، آزمایشگاههای بل و وایتینگس را خریداری کرد.
در سال ۲۰۱۶ و با پایان حق انحصار مایکروسافت بر برند نوکیا، شرکت نوکیا این بار با همکاری شرکت اچامدی گلوبال (یک شرکت تازه تأسیس فنلاندی) دوباره به صنعت موبایل بازگشت. بدین صورت که وظیفه تولید و تحقیق و توسعه را شرکت اچامدی با برند نوکیا عهدهدار خواهد بود.
در سال ۲۰۱۷ نوکیا نخستین گوشیهای هوشمند خود را شامل : نوکیا۳ ، نوکیا ۵ ، نوکیا ۶ ، نوکیا ۷ ، نوکیا ۷٫۱ ، نوکیا ۸ ، نوکیا ۸٫۱ و نوکیا ۹ را در همایش بینالمللی موبایل در بارسلونا معرفی کرد.
نوکیا تا سال ۲۰۱۸، سومین شرکت بزرگ سازندهٔ تجهیزات شبکه بودهاست. این شرکت با فاصلهٔ بسیار، بزرگترین شرکت بینالمللی در فنلاند است و میزان قابل توجهی از صادرات، مبادلات بورسی و تولید ناخالص داخلی فنلاند، مربوط به این شرکت است. نوکیا همچنین از دید میهنپرستانه، اهمیت بالایی در میان مردم فنلاند دارد.
نوکیا در سال ۲۰۲۰، محصولات جدید خود را به نامهای نوکیا ۸٫۵ نسخه 5G ، نوکیا ۵٫۳، نوکیا ۱٫۳ و نوکیا ۵۳۱۰ رونمایی کرد.

Nokia 7380 یک گوشی مد است که توسط نوکیا در اکتبر 2005 به عنوان بخشی از “مجموعه L’Amour” منتشر شد.این دستگاه به جای نمایشگر سنتی دارای یک آینه کوچک است که زمانی که گوشی در حالت صرفه جویی در مصرف انرژی قرار دارد می تواند به عنوان یک آینه عمل کند.
نوکیا 7380 بخشی از آزمایش های نوکیا با طراحی های منحصر به فرد و مد روز بود و جایزه IDEA (نقره) 2006 را توسط انجمن طراحان صنعتی آمریکا (IDSA) دریافت کرد.

برای مد روز بودن نوکیا در آن زمان همین کافی است که بدانید اولین گوشی فشن دنیا در سال ۱۹۹۲ را ، تولیدکننده ساعت سوئیسی سواچ (Swatch) از روی نوکیا ۱۰۱ الهام گرفت و ساخت.
نوکیا همچنین برند ورتو (Vertu) را جهت ساخت گوشیهای لوکس راهاندازی کرد.

نوکیا سال ۱۹۹۷ مانیتورهای 447Xav و 447K تولید کرد که اولین مانیتورهای دارای بلندگوی استریو و ساب ووفر بودند. سال ۱۹۹۹ بود که این شرکت اولین محصولات وایرلس لن (LAN) خود را به بازار جهانی معرفی کرد.
ادامه دوران طلایی برند نوکیا در قرن بیست و یک

برند نوکیا به تنهایی در سال ۱۹۹۸ حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد داشت که ۲.۶ میلیارد دلار آن سود بود. این شرکت سال ۲۰۰۰ ، بیش از ۵۵ هزار نفر نیرو داشت؛ این تعداد نیرو تقریبا دو برابر بیشتر از موتورولا بود.
برند نوکیا تا سال ۱۹۹۹ در بیش از ۱۴۰ کشور دنیا در حال فعالیت بود. جالب است بدانید که برخی از افراد در آن زمان به اشتباه تصور میکردند که نوکیا یک برند ژاپنی است.
بین سالهای ۹۶ تا ۲۰۰۱ گردش مالی نوکیا ۵ برابر شد و از ۶.۵ میلیارد یورو به ۳۱ میلیارد یورو رسید.
نوکیا اولین شرکتی بود که دوربین را به اجزای گوشی موبایل اضافه کرد.
سال ۲۰۰۳ گوشی موبایل نوکیا ۳۶۰۰/۳۶۵۰ اولین تلفن همراهی بود که دوربین داشت و در آمریکای شمالی به فروش رفت.
آوریل سال ۲۰۰۵ بود که نوکیا قرارداد همکاری با Carl Zeiss AG، تولیدکننده اپتیک امضا کرد و همان ماه برای اولین گوشیهای سری N خود را معرفی کرد. این سری از گوشیها برای ۶ سال پرچمدار گوشیهای نوکیا تا ۶ سال آینده بودند.
نوکیا N95 سپتامبر سال ۲۰۰۶ معرفی شد و به یکی از محبوبترین گوشیها در ایران و دیگر کشورهای جهان تبدیل شد. این گوشی سال ۲۰۰۷ به عنوان بهترین گوشی برای عکاسی در اروپا نام گرفت.

در سال ۲۰۰۷ سهم بازار برند نوکیا به رغم فوقالعاده ۴۹.۹ درصد رسید. پس از این تاریخ هیچ شرکت دیگری نتوانست به این رکورد نوکیا برسد.
سرانجام روزهای طلایی برند نوکیا به پایان رسید و مسائل داخلی آرام آرام باعث شکست و فروپاشی این غول مخابراتی شد.
فروپاشی برند نوکیا اوایل دهه ۲۰۱۰

برند نوکیا از بزرگترین کمپانی مخابراتی در سال ۲۰۰۷، به مرز ورشکستگی در ۲۰۱۳ رسید و بدترین روزهای خود را تجربه کرد. سقوط این غول فنلاندی نتیجه مشترکی از عوامل داخلی و خارجی بود.
دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد اما در ادامه به چند مورد از اصلیترین آنها اشاره میکنیم:
مدیران اصلی کمپانی در تصمیمگیریهای اساسی بسیار کند عمل میکردند و همین امر باعث شد تا فرصتهای زیادی از دست برود.
سال ۲۰۰۶، اولی-پکا کالاسوو (Olli-Pekka Kallasvuo) جایگزین اولیلا به عنوان مدیرعامل شرکت شد.
مدیرعامل جدید به جای نوآوری، روی تولید انبوه تمرکز کرد. این تصمیم کاملا اشتباه بودT چون نوآوری بود که در سالهای اولیه باعث پیشرفت نوکیا شد و کنار گذاشتن این رویکرد ضرر زیادی به این برند وارد کرد.
مدیران برند نوکیا ، گوشی آیفون محصول کمپانی اپل و گوشیهای اندرویدی گوگل را به عنوان رقیب قبول نداشتند. آنها تصور میکردند هیچ شرکتی نمیتواند به سهم آنها در بازار گوشی موبایل نزدیک شود.
برند نوکیا زمانی به اشتباه خود پیبرد که دیگر دیر شده بود. آن زمان اپل و گوگل بازار را در دست گرفته بودند و سهم بازار نوکیا روزبهروز کمتر میشد؛ به علاوه سیستم عامل سیمبین (Symbian OS) دیگر منسوخ شده بود و توان رقابت با اندروید و iOS را نداشت.
همکاری برند نوکیا و مایکروسافت در دهه ۲۰۱۰

سال ۲۰۱۰، استفان ایلاپ (Stephen Elop) از مایکروسافت آمد و مدیرعامل برند نوکیا شد؛ سال بعد این شرکت اعلام کرد که یک همکاری استراتژیکی با مایکروسافت داشته و سیستمعامل Windows OS را برای گوشیهای موبایل توسعه داده است. آنها با این تصمیم سعی داشتند برند گوشی موبایل نوکیا را دوباره زنده کنند.
مشکل اصلی گوشیهای ویندوزی اپلیکشنهای محدود آن بود. همین امر باعث شد تا فروش نوکیا در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ شدیدا افت کند و این وضعیت به حدی خراب شد که برند نوکیا تا مرز ورشکستگی پیش رفت. مایکروسافت برای جلوگیری از چنین اتفاقی بخش موبایل نوکیا را با پرداخت ۷.۲ میلیارد دلار به تملک خود درآورد.

چند هفته پس از خرید نوکیا توسط مایکروسافت این شرکت گوشی نوکیا X را معرفی کرد که، نسخه سفارشی اندروید قدرتبخش آن بود.
چنین تصمیمی واقعا عجیب به نظر میرسید. همه از جمله ساتیا نادلا (Satya Nadella) مدیرعامل مایکروسافت گمان میکردند که خرید نوکیا باعث تسریع در رشد ویندوز فون (Windows Phone) میشود اما چنین اتفاقی هیچوقت نیفتاد. ویندوز فون شکست خورد، و وضعیت بازار موبایل برند نوکیا از گذشته هم بدتر شد.
تولد برند Nokia Networks در سال ۲۰۱۳
Nokia Networks که اکنون با نام Nokia Corporation شناخته می شود، یک شرکت مخابراتی چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در اسپو، فنلاند قرار دارد.
در ابتدا به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک بین نوکیای فنلاند و زیمنس آلمان در سال 2007 تشکیل شد و در ابتدا Nokia Siemens Networks (NSN) نام داشت.
در سال 2013، نوکیا سهام زیمنس را تصاحب کرد و این شرکت به **راه حل ها و شبکه های نوکیا (NSN)** تغییر نام داد. در سال 2014 نام آن به **Nokia Networks** تغییر یافت.
در طول سال ها، Nokia Networks چندین شرکت از جمله Atrica (سیستم های حمل و نقل اترنت کلاس حامل) و Apertio (ابزارهای مدیریت مشتری شبکه تلفن همراه) را خریداری کرده است.
- Nokia Networks طیف گسترده ای از راه حل های شبکه را ارائه می دهد که برای رفع نیازهای صنایع و بخش های مختلف طراحی شده اند. برخی از حوزه های کلیدی آنها عبارتند از:
شبکه های تلفن همراه: ارائه پوشش و ظرفیت مقیاس پذیر برای شبکه های 4G و 5G.
شبکه های ثابت: ارائه راه حل های فوق پهن باند برای شبکه های ثابت.
شبکه های نوری: ارائه راه حل های انتقال داده با ظرفیت بالا.
اینترنت اشیا (IoT): به حداکثر رساندن پتانسیل دستگاه های متصل.
راه حل های امنیتی: محافظت از شبکه ها، داده ها و دستگاه ها.
شبکه های اصلی: پشتیبانی از ستون فقرات زیرساخت های مخابراتی.
شبکه نوکیا در حدود 120 کشور جهان فعالیت می کند و خدمات و راه حل هایی را برای اپراتورهای مخابراتی، شرکت ها و سازمان های بخش عمومی ارائه می دهد.
Nokia Networks به نوآوری و گسترش مجموعه خود ادامه می دهد و بر حوزه هایی مانند اتوماسیون شبکه، ادغام هوش مصنوعی و شبکه های کوانتومی ایمن تمرکز دارد.
شبکه های نوکیا با ارائه عملکرد و امنیت قابل اعتماد از طریق معماری شبکه باز، نقش مهمی در شکل دادن به آینده ارتباطات از راه دور ایفا می کند.
شرکت Nokia Networks، پس از خرید برند آلکاتل-لوسنت (Alcatel-Lucent) سال ۲۰۱۶ که یک شرکت چندملیتی جهانی فرانسوی-آمریکایی در حوزه ارائهدهنده تجهیزات مخابراتی است، و دفتر مرکزی آن در شهر پاریس، فرانسه مستقر است را در خود ادغام کرد. که این کار باعث تحکیم جای پای Nokia Networks در بازار تجهیزات مخابراتی جهان شد.
خرید برند نوکیا توسط HMD Global در سال ۲۰۱۶
HMD Global یک شرکت فنلاندی است که در سال 2016 توسط ژان فرانسوا باریل که از مدیران سابق نوکیا بود در شهر اسپو فنلاند تاسیس شد.
ژان فرانسوا باریل به عنوان رئیس اجرایی و مدیرعامل HMD رهبری این شرکت را در دست داشت.
کمپانی نوکیا در سال 2016، Nokia Corporation کسب و کار تلفن همراه خود را به HMD Global فروخت.
این معامله شامل حقوق “برند نوکیا” برای تلفن های همراه و تبلت می شد. هدف HMD Global با تمرکز بر ارائه دستگاه های تلفن همراه با کیفیت بالا، قابل اعتماد و مقرون به صرفه و همچنین احیای برند نمادین نوکیا بود.
HMD Global با شرکت معروف Foxconn برای تولید محصولات خود و کمپانی Google برای استفاده از برنامه Android One در تلفن های هوشمند خود شریک شد.
HMD با خرید امتیاز تلفن همراه برند نوکیا توانست با تنوع در ساخت و تولید موبایل های متعدد تا حدودی نوکیا را احیا کند.
هر چند که کاربران قدیمی گوشیهای نوکیا، هیچ جایگزینی برای محبوبیت گوشیهای قدیمی نوکیا ندارند و همچنان گوشیهایی را که توسط نوکیا تولید میشد را هم از لحاظ کیفیتی و کمیتی ، بینظیر و بی مثل و مانند میدانند.